Προστατίτιδα

Ο όρος χρησιμοποιείται για να εκφράσει ένα σύνολο εκδηλώσεων από το κατώτερο ουροποιητικό, την πύελο και το περίνεο(χώρος που περιλαμβάνει ουρήθρα, όσχεο και πρωκτό).

Οι ασθενείς αναφέρουν ενοχλήματα κατά την ούρηση ή την εκσπερμάτιση και πόνο στις προαναφερθέντες περιοχές.

Περίπου το 50% των ανδρών αναφέρουν κατά καιρούς τέτοια ενοχλήματα.

Εμφανίζεται στις ακόλουθες μορφές:

Οξεία βακτηριακή προστατίτιδα

Eκδηλώνεται με οξύ πόνο στο περίνεο και την πύελο, υψηλό πυρετό με ρίγος και συχνουρία, καύσος και πόνο κατά την ούρηση η οποία γίνεται δύσκολη και καμιά φορά αδύνατη(επίσχεση ούρων).

Τα συμπτώματα σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να γενικευτούν υποδηλώνοντας σηπτική κατάσταση. Υπεύθυνοι παράγοντες είναι βακτήρια τα οποία προέρχονται κυρίως από το πεπτικό σύστημα αλλά και από σεξουαλικές επαφές ή ιατρογενή αίτια.

Η διάγνωση είναι κλινική και εργαστηριακή, ενώ η αντιμετώπιση περιλαμβάνει πάντοτε τη χορήγηση αντιβιοτικής αγωγής για αρκετές εβδομάδες καθώς και άλλων ανακουφιστικών παραγόντων όσον αφορά την ούρηση και τη διαχείριση του πόνου.

Σε περίπτωση κινδύνου σηπτικής διαδικασίας κρίνεται απαραίτητη η νοσηλεία.

Χρόνια βακτηριακή προστατίτιδα

Eκδηλώνεται με πιο άτυπο και θα λέγαμε ύπουλο τρόπο.

Οι ασθενείς αυτοί έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τις υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις με συμπτώματα όπως καύσος και πόνο κατά την ούρηση, συχνουρία, νυκτουρία, επιτακτικότητα και πόνο στην πύελο, πίσω από τους όρχεις και χαμηλά στη μέση.

Ο εργαστηριακός έλεγχος αναδεικνύει την ύπαρξη μικροβίου.

Η διάγνωση είναι κυρίως κλινική και η θεραπεία προβλέπει πάντοτε τη λήψη αντιβιοτικής αγωγής για μεγάλο χρονικό διάστημα καθώς και άλλων ανακουφιστικών μέτρων.

Χρόνια μη βακτηριακή προστατίτιδα ή σύνδρομο χρόνιου πυελικού άλγους

Πρόκειται για μία κλινική κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από πόνο(πυελικό άλγος) και συμπτώματα από το κατώτερο ουροποιητικό.

Είναι κατά τα φαινόμενα πολυπαραγοντικής αιτιολογίας σύνδρομο με συμμετοχή του κεντρικού νευρικού και του μυοσκελετικού συστήματος ενώ οι εκδηλώσεις του επηρεάζονται από ψυχολογικούς και συμπεριφοριστικούς παράγοντες του ατόμου.

Ο εργαστηριακός έλεγχος αποτυγχάνει να απομονώσει κάποιο βακτήριο ή άλλο μολυσματικό παράγοντα, ενώ κλινικά είναι απούσα κάθε άλλη παθολογία του κατώτερου ουροποιητικού.

Η θεραπεία στοχεύει στην ανακούφιση του πόνου και των συμπτωμάτων της ούρησης.

Ασυμπτωματική φλεγμονώδης προστατίτιδα

Χαρακτηρίζεται από απουσία συμπτωμάτων.

Η διάγνωση γίνεται ιστοπαθολογικά όπου ανευρίσκονται φλεγμονώδη στοιχεία στον προστατικό ιστό.